Alk Reizen

Home | Alk Reizen

Zo goed zijn onze reizen!

Autocars › Luxemburg

Over Luxemburg

4 dagen

Luxemburg

Luxemburg

Dag 1

08u00: Vertrek.

11u00: bezoek aan MUDAM. Het Musée d'Art Moderne Grand-Duc Jean of MUDAM is in de hoofdstad Luxemburg gelegen op de Kirchberg, net buiten het stadscentrum. Dit is een gloednieuw museum, geopend op 1 juli 2006. Het MUDAM brengt de stad Luxemburg als museumsite op de  Europese kaart.  De structuur van het gebouw volgt de oude vijfhoekige verdedigingswallen van de hand van Vauban op de Kirchberg, gelegen in een park tussen het stadscentrum en de Europese wijk. De resten van het oude fort Thüngen zijn nog duidelijk zichtbaar. Het gebouw is van de hand van de Chinese architect Ieoh Ming Pei, onder meer bekend van de glazen piramide van de verbouwing en uitbreiding van het Louvre en het ontwerp van de "East Wing" van de National Gallery of Art in Washington. Een ruim museum met de grootste namen uit de hedendaagse kunst, waaronder Jan Fabre, Alvar Aalto, Steve McQueen, Wim Delvoye, Cindy Sherman en vele anderen.

Van woensdag tot vrijdag van 11 tot 20 uur - Van zaterdag tot maandag van 11 tot 18 uur - Gesloten op dinsdag

13u00: lunch

Namiddag stadswandeling met eigen gids. +/- 3 km - +/- 2uur. 

Naar Luxemburg-stad ga je voor een bezoek aan de restanten van de oude vesting gebouwd op een steile rots en een aangename wandeling langs straten en pleinen. Luxemburg-stad is ook één van de 3 belangrijke locaties van de Europese instellingen. Het oude stadscentrum behoort tot het Unesco Werelderfgoed. U passeert alle bezienswaardigheden zoals o.a. Place Guillaume II, het neoklassieke stadhuis, het ruiterstandbeeld van Willem II, het Groothertogelijk paleis, Place d’Armes, Dicks-Lentz monument, Place de la Constitution, Herdenkingsmonument Gëlle Fra, Pétrusse Kazematten, de laatgotische O.L.Vrouwkathedraal, de Eglise de la Trinité met een prachtig barokportaal, standbeeld groothertogin Charlotte van Jean Cardot. 

We nemen de lift vanaf het Plateau du St Esprit naar de benedenstad Grund. Daar vervolgen we de wandeling langs o.a. la Corniche (Balkon van Europa) met prachtig zicht op de indrukwekkende citadel du St Esprit, het historisch museum van de stad Luxemburg (overzicht van de stedenbouwkundige en architectonische ontwikkeling van de stad sinds de oprichting in 963).  Verder via de Bockrots, bakermat van de stad, door de slo brug verbonden met de stad sinds 1735.

In en op de Bockrots bevinden zich belangrijke overblijfselen van het oud kasteel sinds 1963 omgebouwd tot monument van het 1000-jarig bestaan van de stad.  Vandaar heeft u een prachtig uitzicht op het Europees centrum Kirchberg en Mudam, de muur van Wenceslas, de Neumünster abdij, het Rhamplateau met de kazernes van Vauban enz.  Hier is de wandeling door de raad van Europa als uitzonderlijk aangemerkt! Verder langs de Bock kazematten en archeologische crypte en het Goethe monument via de Raad van State naar de Vismarkt via de St Michaelskerk uit 987, meteen de oudste van de stad.  Vandaar gaat het terug richting Plateau St Esprit waar we de lift nemen naar he hoger gelegen stadsdeel.

Avondmaal.

Dag 2

Ontbijtbuffet.

9u30: REMICH.

Remich is de parel van de Moezel, aan de voet van de wijnbergen en aan de oever van de Moezel gelegen.

Schilderachtig plaatsje met oude steegjes en historische overblijfselen. Belangrijk wijn- en handelsdorp, zetel van het Staats-Wijn-Instituut en van het Instituut van de “Marque Nationale du Vin”.

De Moezel loopt ongeveer 36km door het Groothertogdom Luxemburg en vormt de grens met Duitsland. Romantisch en synoniem voor de productie van wijn! 

Remich is de tweede grootste gemeente langs de Luxemburgse Moezel en hoofdstad van de Luxemburgse Moezelwijnen! Zijn mooie ligging, zeer oude schilderachtige stadskern, een gezellige esplanade, een brug over de Moezel en de St-Martin wijnkelders, die gedeeltelijk in de rotsen zijn uitgehouwen en waar o.a. schuimwijn geproduceerd wordt, zijn de belangrijkste troeven. Dit plaatsje aan de Moezel is een dorpje dat hoofdzakelijk leeft van de wijnbouw en het toerisme.

10-11u30: Geleide wandeling ‘Kulturtour’ met eigen gids - +/- 2/3 km langs de voornaamste bezienswaardigheden.

12u00: lunch

14u00-17u00: Geleid bezoek met Franstalige gids aan de onderaardse galerijen van de Caves St Martin met degustatie. Een prachtig domein, de meest romantische wijnkelder van de Route du Vin, waar de schat van het kleinste wijnverbouwend land in Europa ligt opgeborgen in kelders die zich uitstrekken over vele honderden meters. De wijnen van de kelders St. Martin zijn alle, zonder uitzondering, afkomstig van de beste Luxemburgse wijnstreek.  De Grand Cru’s, de mousserende ‘méthode traditionelle’ Opgelet: de temperatuur in de kelders bedraagt 12°. Na afloop degustatie van een St Martin Brut, een St Martin Rosé Brut en een Demi-Sec.

Vertrek richting Schengen.  Bezoek aan het Europees Museum.  Schengen dankt zijn bekendheid voor een behoorlijk stuk aan het gelijknamige Europese verdrag uit 1985, dat het verkeer van personen en goederen binnen de Europese Unie regelt. U bezoekt het Musée Européen Schengen met informatie over de Schengenakkoorden. In 1985 waren het de Benelux, Frankrijk en Duitsland die het akkoord ondertekenden. Later kwamen er nog zo'n 20 landen bij.

Maandag: gesloten  - Dinsdag-vrijdag 10:00 - 17:00

Zaterdag, zondag en feestdagen: 14:00 - 17:00

Diner

Dag 3

Ontbijtbuffet

9u30: Na het ontbijtbuffet per autocar richting Trier.

10u30-11u30: geleid bezoek aan het historische centrum met eigen gids

11u30: middagmaal

13u45: rondvaart per boot vanuit Trier gedurende 2 uur. Koffiepauze aan boord.

16-17u: vrije tijd

17u00: retour naar Luxemburg.

Avondmaal in het hotel. Overnachting.

Dag 4

Ontbijt en check out.

We rijden richting het “Land van de rode aarde”.

In deze regio ten zuiden van de hoofdstad zijn bewoning en industrie belangrijker dan in het meer heuvelachtige noorden. De naam van de streek verwijst naar het ijzerhoudende erts dat ooit aan de basis lag van de welvaart.

Differdange is een betrekkelijk grote stad naar Luxemburgse normen. De voornaamste attractie is ongetwijfeld het industrie- en spoorwegpark “Fond-de-Gras”, dat getuigt van het industriële verleden van de streek. Op de terreinen van dit park vind de bezoeker o.m. een oud goederenstation, een mijngalerij, een walsstraat, een elektriciteitscentrale van net voor de Eerste Wereldoorlog en een spoorwegopslagplaats. Verder zijn er ook nog een oude mijnwerkerskroeg, een kruidenierswinkel en 2 toeristische treinen.

In de stad zelf kun je verder nog bekijken: een kasteel, een abdij en een behoorlijke collectie aan mineralen en fossielen in het “Musée Eugene Pech”, in de deelgemeente Lasauvage.

Geleid bezoek met 2 Franstalige gidsen aan Fond de Gras.

Het industriële patrimonium is op prachtige wijze bewaard en schitterend geïntegreerd in de natuurlijke omgeving. Er is zoveel te beleven in Fond-de-Gras dat we de belangrijkste zaken maar kort toelichten.

° Train 1900: sporen op een oude industriële lijn.

° Minièresbunn: Nog een industrieel spoortje. De lijn deed dienst tot 1970. Een spectaculaire korte rit brengt je ondermeer door een tunnel en over een viaduct. Je kan zo via de mijn van Doihl naar Lasauvage sporen over enkele kilometers, waarvan 1400 meter ondergronds!

° Café ‘Bei der Giedel’: Een uniek caféetje, opgetrokken in de vorm van een houten barak in 1881 als bistro voor de mijnwerkers.

° Ingangen van oude mijngalerijen.

° Spoorpatrimonium: O.a. een enorme machine om treinsporen op maat te maken voor de lijnen die in de ondergrondse galerijen werden gelegd.

Hij is afkomstig van de ARBED-fabrieken.

° In de grote hal staat een oude elektriciteitscentrale bestaand uit o.a. een stoommachine en stroomgeneratoren uit 1913.

° Het oude kruidenierswinkeltje van Victor Binck. Een winkel uit Differdange, geopend in 1919 en van de ondergang gered in 1987 door hem naar hier te brengen en met erg veel zin voor detail weer op te bouwen.

° Mijn Doihl: Gedeeltelijk gerestaureerde mijngalerijen van een in 1978 gesloten mijn. Een kort bezoek is inbegrepen bij de treinrit van Minièresbunn.

Lasauvage was tot voor de industriële bloeiperiode van de streek (voor 1870) een kleine nederzetting met maar een paar huizen. In 1623 al werd hier één van de eerste hoogovens van Luxemburg gebouwd. Vanaf de boom in ijzerertsontginning was er nood aan meer behuizing voor de duizenden arbeiders die in de mijnbouw en bij de hoogovens kwamen werken. Lasauvage is dan ook grotendeels opgetrokken om de vele mijnarbeiders op te vangen. Een eerste bouwgolf vond plaats rond 1880. Voorbeelden van die huizen (wel aangepast aan moderne wooneisen) zijn nog te zien in het centrum van Lasauvage.

Tussen 1922 en 1927 vond een tweede bouwgolf plaats. Een typische reeks rijhuizen uit deze periode kan je zien bij het einde van Lasauvage.

Kipwagentjes en opgeknapte rijhuizen in ‘citéstijl’ herinneren nog duidelijk aan de industriële geschiedenis van dit rustige dorp. Zo groeide Lasauvage uit tot een dorp met meer dan 1000 inwoners. Momenteel wonen er nog zo’n 400 mensen. De neogotische kerk van Lasauvage is een geval apart. Opgetrokken in 1893 is het gebouw volledig met bouwmaterialen (steen en hout) van Lasauvage zelf recht gezet. Die kerk is een kopie van de Heilige kapel van Parijs. Het gebouw in vakwerk, waar nu een restaurant huist, dateert uit de periode voor de ijzerertsrush. Bij dit gebouw hoort ook een wat rare toren, eigenlijk een duiventoren. Vanaf 1950 wordt de mijnbouw hier echter onrendabel en de mijnen sluiten de één na de ander. Ook de treintransporten stoppen hierdoor, in 1963 wordt de lijn gesloten. Een groep railenthousiasten en vrijwilligers richten in 1969 de vzw 'association des musée et tourisme ferroviaires' (AMTF) op en ze slagen er in om in 1973 de lijn weer te heropenen. Het project wordt ‘train 1900’ gedoopt. De stoomloc, afkomstig van ARBED-fabrieken, werd gefabriceerd in 1900, vandaar dus het project ‘Train 1900’. De andere locomotieven die nu weer rijden zijn meestal afkomstig uit de regio en werden vroeger veelal ingezet voor andere industriële lijnen. Het treinpark bestaat nu ondermeer uit een achttal stoomtreinen, een twintigtal wagons voor reizigerstransport en groot aantal cargostellen. De reizigerswagons dateren uit het begin van de 20ste eeuw.

Lunch

Namiddag rit met één van de stoomtreinen. Die neemt je mee door het hart van oude Luxemburgse mijngebied, nu een groene long, waarin het oude mijnverleden als thema centraal staat. 

Retour naar Alken

Luxemburg Luxemburg